Koor

Het huidige rond 90 man sterke Lemster Mannenkoor is opgericht op 11 januari 1965 in Lemmer. Het koor stond tot en met december 2015  o.a. bijna veertig jaar onder leiding van dirigent Harm van der Meer. Sinds begin 2016 is de leiding in handen van dirigent Feike van Tuinen. Daarnaast heeft het koor een vaste muzikale begeleider. Van 2007 tot 2018 was dat Jan Kroeske maar in 2018 werd het klavier overgedragen aan Dirk Norbruis uit Minnertsga.

Het Lemster Mannenkoor is een christelijk oecumenisch koor dat regelmatig optreedt met eigen concerten maar ook in kerkdiensten van diverse signatuur alsook bij andere voorkomende gelegenheden. Daarnaast zingt het koor ook (internationale) volksmuziek, waarbij ruime aandacht besteed wordt aan de Friese cultuur. Afhankelijk van de aard van een optreden gaat het koor gekleed in blauw kostuum of in een traditioneel Fries kostuum dat in Friesland gedragen werd rond 1860.

Het Lemster Mannenkoor bestond op 11 januari 2015 vijftig jaar. Ter gelegenheid daarvan zijn in 2015 een 4-tal jubileumconcerten uitgevoerd. Bij het laatste jubileumconcert op 19 december 2015 heeft onze dirigent Harm van der Meer, na bijna 40 jaar als dirigent voor het koor te hebben gestaan, afscheid van het publiek genomen. (zie hiervoor nieuws en verslagen op deze site)

In de afgelopen jaren werden er verschillende  koorreizen ondernomen naar Duitsland, waar onder meer werd opgetreden in Berlijn, Parchim, Ludwigslust, Güstrow, Wismar en Bad Zwischenahn. In de Harz regio werd in 2010 opgetreden in Halberstadt, Goslar en Wernigerode. In 2012 werd opgetreden in Trier gezamenlijk met de Männer Gesang Verein Trier-Euren e.V. Verder nog mini-concerten in de Trierer Dom en de Cathédrale Notre Dame de Luxembourg. Voorts nog een optreden tijdens een kerkdienst voor de Nederlandse gemeenschap in Luxemburg in de La Nouvelle Eglise St. Jacques Roodt-sur-Syre. In 2015 werd een meerdaagse cruise gemaakt op Rijn en IJssel met optredens in Emmerich en Deventer. In september 2017 werd een koorreis gemaakt naar Zeeland en België met een concert in de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes.

Het koor heeft een zestal CD's uitgebracht onder de titels "Ik heb u lief", "It Heitelân" , "Romte" , "Jou ús in dream" ,"Op Stoom" en "Leafde" . De CD "It Heitelân", wist in september 2009 door te dringen in de Top 100 van Nederlands meest verkochte CD's. De  CD "Op Stoom" werd in dec. 2014 opgenomen in het Ir. D.F.Woudagemaal in Lemmer. Dit gemaal staat als monument op de Unesco Werelderfgoedlijst. Het is het grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld en heeft naast een enorme pompcapaciteit in de grote machinehal ook nog een uitstekende akoestiek. De  nieuwste opgenomen CD "LEAFDE" dateert van vlak voor de CORONA pandemie.

In januari 2005 heeft het koor een unieke Friestalige DVD uitgebracht onder de titel "It Lemster Mannenkoor sjongt thús". Een DVD die in elke Friese huiskamer hoort te liggen. In november 2008 werd een Kerst DVD uitgebracht onder de naam "Want in Bern is foar ús berne". Deze DVD projecten werden mogelijk gemaakt door een "Fries om utens", Jan Cnossen. In dec. 2015 is een kerst DVD uitgebracht met een live-optreden van het jubileum kerstconcert in MFC  "De Hege Fonnen" in Lemmer. Ook is van dit optreden een CD gemaakt.

In september 2012 is een single uitgebracht met de titel: "Fryslân, ik hear by dy" met twee mooie vlotte liedjes in het Frysk over het mooie Friesland, de Friese sporten en de elfstedentocht.

Hoe "Lemsters" is het Lemster Mannenkoor?

Door de grote aantrekkingskracht van het Lemster Mannenkoor komen de leden niet meer alleen uit Lemmer, maar uit de gehele regio rondom:  t.w. de gemeenten De Fryske Marren, Súdwest Fryslân, Weststellingwerf, Ooststellingwerf, Smallingerland, Steenwijkerland, Heerenveen, Tytsjerksteradiel en de Noordoostpolder. Het kan dus met recht een regionaal koor worden genoemd.

Het koor treedt op door geheel Nederland en  af en toe daarbuiten.

Wilt je lid worden van dit geweldige koor?

Meld je dan aan bij onze sekretaris Willem Toering:  wtoering@hotmail.com  of tel.:06-531 47907